معایب و فواید تزریق بوتاکس | کاشت مو در اصفهان

بررسی معایب و فواید تزریق بوتاکس

با بررسی تاریخچه استفاده از بوتاکس متوجه می‌شوید این ماده بیش از آنکه در صنعت زیبایی کاربرد داشته ‌باشد، مصرف درمانی دارد. مزیت اصلی بوتاکس این است که می‌توان از آن برای درمان دردهای وابسته به عضلات غیرارادی بدن کمک گرفت. برای مثال، بررسی‌ها تأثیر مثبت استفاده از این سم برای درمان حرکات غیرارادی ماهیچه‌ها در بیماری پارکینسون را ثابت کرده است. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک تخصصی بهین مرکز کاشت مو در اصفهان به بررسی معایب و فواید تزریق بوتاکس خواهیم پرداخت.

استفاده از بوتاکس برای انسداد اعصاب حسی مانع از ارسال پیام درد به مغز می‌شود و در درمان دردهای تنشی مؤثر خواهد بود. همچنین تزریق بوتاکس راهی مناسب برای درمان دردهای میگرنی است. با آغاز فصل تابستان شدت تعرق افزایش پیدا می‌کند. با این حال، برخی افراد به عارضه تعریق بیش‌ازحد مبتلا هستند. شدت تعرق آنها به‌اندازه‌ای بالا است که می‌تواند فعالیت‌های روزانه آنها را مختل کند. تزریق بوتاکس یکی از راهکارهایی است که می‌توان برای کاهش میزان تعرق از آن استفاده‌ کرد.

دیستونی یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌توان برای درمان آن از بوتاکس استفاده‌کرد. دیستونی در حالت شدید انجام تمام فعالیت‌ها را مختل کند. سم بوتاکس از طریق فلج کردن عضلات و ماهیچه‌های منقبض به درمان این مشکل کمک می‌کند.

سایر مزایای سم بوتولینوم عبارتند از:

• لیفت چشم و لیفت ابرو،
  • رفع چروک‌های پیشانی و اطراف چشم،
  • رفع خطوط لبخند و اخم،
  • رفع تیرگی و کبودی اطراف چشم.

عوارض تزریق بوتاکس

بوتاکس روشی غیرتهاجمی بوده و عوارض بسیار کمی برای آن ثبت‌ شده است. احتمال بروز این عوارض با مهارت کم پزشک و استفاده از مواد نامرغوب افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، اگر تزریق بوتاکس در کلینیک‌های غیربهداشتی یا در سالن‌های آرایشی غیرمعتبر انجام شود، عوارض بیشتر و شدیدتر خواهد بود. اصلی‌ترین عوارض بوتاکس عبارتند از:

ویژگی افراد برای تزریق بوتاکس | کاشت مو در اصفهان

عفونت

عفونت یکی دیگر از عوارض احتمالی تزریق بوتاکس است. اگر وسایل تزریق، محیط کلینیک و صورت بیمار به‌خوبی استریل نشود احتمال عفونت بعد از تزریق به‌صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

قرمزی و تورم

ادم (تورم) و قرمزی واکنش طبیعی بدن در پاسخ به ورود هر ماده بیگانه به آن است. شدت این عوارض در افراد متغیر است و در دامنه خفیف تا شدید قرار می‌گیرد. در برخی موارد این عارضه طی چند ساعت پس از تزریق برطرف شده و به درمان خاصی نیاز ندارد. ضخامت سوزن و محل تزریق دو عامل اصلی در ادم بعد از تزریق هستند. کمپرس آب سرد در کاهش تورم ناشی از تزریق تأثیر به‌سزایی دارد.

سردرد و تهوع

این عارضه در حدود ۱۵ درصد تزریق‌ها مشاهده می‌شود. این حالت بسیار خفیف بوده و در فاصله چند ساعت بعد از تزریق بوتاکس برطرف می‌شود. اگر سردرد بعد از بوتاکس تا چهار روز بعد از تزریق در کنار حالت تهوع برطرف نشد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

صفحه اینستاگرام درمانگاه تخصصی بهین

کبودی

سوراخ شدن عروق خونی در محل تزریق سبب کبودی ناحیه می‌شود. دلیل اصلی این است که محل مناسبی برای تزریق انتخاب ‌نشده است. اگر پزشک به آناتومی صورت آشنا نبوده و تجربه کافی در تزریق نداشته ‌باشد. احتمال بروز این عارضه بیشتر خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این عارضه قطع مصرف داروهای ضد انعقاد و آسپرین دو هفته قبل از تزریق الزامی است.

واکنش‌های کولینرژیک

این واکنش به‌صورت خشک شدن دهان یا خشکی بیش از حد چشم‌ها ظاهر می‌شود. در مواردی که از سم نوع B استفاده شود، احتمال بروز این نوع واکنش‌ها افزایش می‌یابد.

افتادگی پلک، تورم بافت‌های لنفاوی، افزایش خطوط کنار بینی، افتادگی ابرو، بی‌حس شدن صورت، شل شدن پلک، علائم مفیستو، عدم تقارن صورت، افتادگی لب‌ها، دشواری بلع، سختی لبخند زدن و کاهش ترشح بزاق سایر عوارض احتمالی پس از تزریق سم بوتاکس هستند.

مطالعه بیشتر:

تاثیر استرس بر سفیدی مو