هیرسوتیسم چیست؟

همه افراد مو دارند و غالباً میزان موی آن‌‌ها بستگی به ساختار ژنتیکی آن‌ها دارد. ولیکن چنانچه شما خانمی‌‌هستید که دارای مقادیر زیادی مو‌های ضخیم و پررنگ هستید که این مو‌ها در نواحی‌ای رویش دارند که خاص مردان است، مثلاً بر روی صورت، قفسه سینه یا کم، مبتلا به هیرسوتیسم یا پرمویی محسوب می‌‌شوید.

هیرسوتیسم، رشد زیاد مو با الگوی مردانه در زنان است. هیرسوتیسم از افزایش در هورمون‌‌های مردانه (آندروژن‌ها) به ویژه تستوسترون ناشی می‌‌شود. در برخی موارد نیز هیرسوتیسم به دلیل نژاد یا ویژگی خانوادگی است.
۱۰٪ از زنان ایالات متحده آمریکا به درجاتی از هیرسوتیسم مبتلا هستند.

نشانه های پرمویی

نشانه اصلی پر مویی رویش موی ضخیم و رنگدار در نقاطی از بدن است، نقاطی که خاص مردان است. به عنوان مثال در صورت، قفسه سینه و کمر. چنانچه پر مویی  ناشی از سطوح افزایش یافته‌ی هورمون‌های آندروژن باشد نشانه‌ها و علائمی‌‌دیگری را نیز تجربه خواهید کرد.

این علائم عبارتند از:

• موی ضخیم و پررنگ به ویژه در صورت، قفسه سینه و کمر
  • صدای کلفت
  • کچلی
  • جوش
  • کاهش سایز سینه‌‌ها
  • بزرگی کلیتوریس(عضو کوچک و نعوظی دستگاه تناسلی زن)
  • افزایش حجم ماهیچه‌‌ها

کاشت مو در اصفهان | درمان هیرسوتیسم با کمک لیزر موی زائد

درمان‌‌های از بین برنده‌ی هیرسوتیسم

الکترولیز: در این نوع درمان ،سوزن کوچکی را وارد هر یک از فولیکول‌های مو می‌‌کنند و از این طریق جریان الکتریکی عبور می‌‌دهند تا فولیکول را تجزیه و نهایتاً تخریب کند. نتیجه الکترولیز حذف دائمی‌‌مو‌هاست ولیکن فرایند دردناکی محسوب می‌‌شود.

معمولاً از یکسری کرم‌‌های بیحس کننده موضعی به منظور کاهش این درد استفاده می‌‌کنند . عوارض جانبی این روش شامل تیره یا روشن شدن نواحی تحت درمان است و ندرتاً اسکار یا جای زخم هم باقی می‌‌ماند.

لیزر درمانی : یکی از راه های از بین بردن آن لیزر مو می باشد. در این فرایند اشعه لیزر را از روی پوست عبور می‌‌دهند که منجر به ناتوان ساختن فولیکول‌ها شده و از رشد آن‌ها جلوگیری می‌‌کند. جلسات لیزر درمانی از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می‌‌انجامد و مدت آن بستگی به اندازه ناحیه تحت درمان دارد.

بعد از درمان ،برخی از افراد دوره طولانی را بدون رویش مجدد مو سپری می‌‌کنند درحالیکه برخی دیگر به جلسات درمان مجدد در جهت تمدید نیاز پیدا می‌‌کنند. روش لیزر درمانی می‌‌تواند دردناک و ناراحت کننده باشد، فرد احساس پاشیدن روغن داغ بر پوست خود دارد. این روش منجر به قرمزی و تورم می‌‌شود. همچنین می‌‌تواند منجر به سوختگی و تغییرات رنگ در پوست شما شود.

صفحه رسمی درمانگاه بهین